logotype
image1 image2 image3 image4 image5 image6 image7 image8 image9 image10 image11 image12 image13

Wrocław wczoraj i dziś

Kościół Świętego od wszystkiego ;)

Kameralny kościółek w cieniu katedry. Założony w latach 20. XIII w. przez dziekana wrocławskiego, Wiktora. Najprawdopodobniej miał pełnić funkcję kaplicy grobowej księcia bp. Jarosława. Do XIV w. rezydowało tam 2 kanoników (in. plebanów), którzy byli duszpasterzami w parafii katedralnej. Po 1329 r. zwolniono ich z tych obowiązków. Do XV w. służył jako miejsce obrad kapituły katedralnej. Od 1888 r. zarządzali nim franciszkanie.

 

Czytaj więcej...

Pałac Stolbergów

Pałac wybudowano w 1845 r. w północno-wschodniej części wsi - między korytem Widawy (zasypanym w XX w.) a Młynówką. Jego fundatorem był hrabia Bernhard zu Stolberg-Stolberg Dawniej mieścił się tam trójskrzydłowy zamek. Projekt przygotował radca budowlany Fleischinger, który wzorował się na angielskim neogotyku.

 

Czytaj więcej...

Jak niemiecki pałac śląskiego rodu w polskim mieście stał się własnością Wietnamczyków...

Ul. gen. T. Kościuszki 34 (Tauentzien Strasse). Starsza młodzież na pewno pamięta siedzibę wrocławskiego oddziału Zrzeszenia Studentów Polskich czy klub studencki Pałacyk. A co zapamiętamy my, 20- i 30-latkowie?

 

 

Czytaj więcej...

Spacerem po Sępolnie

W ramach DOFy 2013 wybrałyśmy się na wycieczkę po Sępolnie. Prowadziły ją Panie Jadwiga Urbanik i Agnieszka Tomaszewska. Sępolno jest osiedlem dość niezwykłym, choć powstawało jako niezwykle zwykłe :) Głównym założeniem było „zmieszczenie” jak największej liczby mieszkań na wyznaczonym terenie. Udało się - na 100 ha zamieszkało 10 tys. osób. Prostujemy - kształt osiedla na planach przypomina orła. Ale tylko przypomina - w rzeczywistości nie było to celowe założenie, nikt „SępOrła” nie planował :)

Czytaj więcej...

Mkną po szynach - zakończenie :)

Początek lat 50. to ciąg dalszy prac nad rozbudową linii tramwajowych, ale też kolejne „oryginalne” pomysły wykorzystania tramwajów. W ramach Tygodnia Oświaty, Książki i Prasy do dzielnic, w których brakowało stałych punktów sprzedaży książek dojeżdżał tramwaj-księgarnia. Zupełnie odmiennie kształtowała się sytuacja komunikacji autobusowej: w mieście pozostało zaledwie 8 pojazdów, więc likwidowano kolejne połączenia... Dzisiaj ostatni tekst z tramwajowej serii :)

Czytaj więcej...

Wrocławskie tramwaje - (powojenna) reaktywacja

W 1945 r., po zakończeniu działań wojennych, ówczesne „MPK” w zasadzie straciło wszystko. Sieć trakcyjna była praktycznie w całości zniszczona, spalono 64 wagonów i 165 doczepek, kolejnych 7 wagonów i 45 doczepek wymagało remontu.

 

Czytaj więcej...

Co się kryje za Jasiem i Małgosią...

Niewielki plac umiejscowiony pomiędzy ulicami Odrzańską, św. Mikołaja i Kiełbaśniczą, od północy zamknięty bryłą kościoła pw. Św. Elżbiety (szerzej znanym jako Fara Elżbietańska lub Kościół Garnizonowy). Dojdziemy tam wprost z Rynku, przez łączącą kamienice Jasia i Małgosię piękną bramę, która dawniej prowadziła… na cmentarz.

 

 

 

Czytaj więcej...

Mkną po szynach "miastowe" tramwaje :)

W 1902 r. (lub 1901) powołano firmę Tramwaje Miejskie Wrocław (Stӓdtische Straßenbahn Breslau - SSB). Działalność rozpoczęła ona od uruchomienia dwóch linii: ul. Ślężna - Dworzec Nadodrze (Ślężna, Sanocka, Lwowska, Zielińskiego, Muzealna, Podwale, pl. 1 Maja, Dubois, Pomorska, pl. Staszica) oraz Krzyki - Dworzec Nadodrze (pl. Powstańców Śl., Zaporoska, Zielińskiego i potem identycznie jak pierwsza trasa). Na rogu ul. Ślężnej (Lohestraße) i Kamiennej (Steinstraße) wybudowano zajezdnię.

Czytaj więcej...

2024  Spacerem Po Wrocławiu