logotype
image1 image2 image3 image4 image5 image6 image7 image8 image9 image10 image11 image12 image13

Wrocław wczoraj i dziś

Mkną po szynach - zakończenie :)

Początek lat 50. to ciąg dalszy prac nad rozbudową linii tramwajowych, ale też kolejne „oryginalne” pomysły wykorzystania tramwajów. W ramach Tygodnia Oświaty, Książki i Prasy do dzielnic, w których brakowało stałych punktów sprzedaży książek dojeżdżał tramwaj-księgarnia. Zupełnie odmiennie kształtowała się sytuacja komunikacji autobusowej: w mieście pozostało zaledwie 8 pojazdów, więc likwidowano kolejne połączenia... Dzisiaj ostatni tekst z tramwajowej serii :)

Czytaj więcej...

Wrocławskie tramwaje - (powojenna) reaktywacja

W 1945 r., po zakończeniu działań wojennych, ówczesne „MPK” w zasadzie straciło wszystko. Sieć trakcyjna była praktycznie w całości zniszczona, spalono 64 wagonów i 165 doczepek, kolejnych 7 wagonów i 45 doczepek wymagało remontu.

 

Czytaj więcej...

Co się kryje za Jasiem i Małgosią...

Niewielki plac umiejscowiony pomiędzy ulicami Odrzańską, św. Mikołaja i Kiełbaśniczą, od północy zamknięty bryłą kościoła pw. Św. Elżbiety (szerzej znanym jako Fara Elżbietańska lub Kościół Garnizonowy). Dojdziemy tam wprost z Rynku, przez łączącą kamienice Jasia i Małgosię piękną bramę, która dawniej prowadziła… na cmentarz.

 

 

 

Czytaj więcej...

Mkną po szynach "miastowe" tramwaje :)

W 1902 r. (lub 1901) powołano firmę Tramwaje Miejskie Wrocław (Stӓdtische Straßenbahn Breslau - SSB). Działalność rozpoczęła ona od uruchomienia dwóch linii: ul. Ślężna - Dworzec Nadodrze (Ślężna, Sanocka, Lwowska, Zielińskiego, Muzealna, Podwale, pl. 1 Maja, Dubois, Pomorska, pl. Staszica) oraz Krzyki - Dworzec Nadodrze (pl. Powstańców Śl., Zaporoska, Zielińskiego i potem identycznie jak pierwsza trasa). Na rogu ul. Ślężnej (Lohestraße) i Kamiennej (Steinstraße) wybudowano zajezdnię.

Czytaj więcej...

Mkną tramwaje biało-zielone...

W 1881 r. w okolicach pl. Staszica (Roßplatz, później Benderplatz) odbyła się Śląska Wystawa Rzemiosła i Przemysłu (Schlesische Gewerbe- und Industrieausstellung). Po jej terenie można było przemieszczać się kolejką elektryczną, co dało impuls do stworzenia we Wrocławiu elektrycznych tramwajów. Jeden z miejskich radnych zainteresował tym pomysłem bankowca, Heinricha Heimanna, w efekcie czego w 1892 r. powołano spółkę Elektrische Strassenbahn Breslau (Wrocławskie Tramwaje Elektryczne, ESB).

Czytaj więcej...

Mkną po szynach zielone tramwaje...

W latach 60. XIX w. Wrocław zajmował powierzchnię ponad 3 tys. ha (na początku wieku tylko 322 ha). Najbogatsi mieszkańcy przemieszczali się przede wszystkim własnymi powozami, ewentualnie wynajmowali je. Miasto jednak zorganizowało własną sieć komunikacji zbiorowej...

 

Czytaj więcej...

Od Bazaru do Feniksa

W 1902 r. powstały wstępne projekty domu handlowego z figurami Merkurego i Fortuny. Inne propozycje przewidywały wieżyczkę na rogu budynku, na której 4 atlasów miało podtrzymywać globus. I chociaż globusa już dawno nie ma, to dzięki niemu wszyscy kojarzą budynek pierwszego wrocławskiego domu handlowego :)

 

Czytaj więcej...

Stadion Olimpijski

Stadion Olimpijski i otaczający go kompleks zaprojektował Richard Konwiarz w latach 1924 - 1925. Już 4 lata później cały obiekt był gotowy. W czerwcu 1930 r. odbyły się tam III Igrzyska Niemieckie, które dla niemieckiej drużyny narodowej stanowiły przygotowanie do udziału w olimpiadzie w Los Angeles (1932 r.).

 

Czytaj więcej...

2019  Spacerem Po Wrocławiu